اطلاعات, عمومی

مرکز عکس Cbct دندان

مرکز عکس cbct دندان ; drbooshehri.com

CBCT دندان چیست؟

مرکز عکس CBCT دندان؛ CBCT دندان به عنوان یکی از پیشرفته‌ ترین و دقیق‌ ترین روش‌ های تصویربرداری در دندانپزشکی شناخته می ‌شوند. در این روش، تصاویر سه بعدی از دندان‌ ها، فک و صورت بیماران تهیه می شود که به دندانپزشکان کمک می ‌کند تا مشکلات دندانی را دقیق تر بررسی کنند.

عکس CBCT دندان به طور اختصاصی و انحصاری و طبق قوانین وزارت بهداشت در مراکز تصویر برداری فک و صورت که تحت نظر دانشگاه های علوم پزشکی کشور مجوز فعالیت دارند تهیه می شوند.

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در مرکز تصویری برداری دهان، فک و صورت دکتر بوشهری نوبت خود را دریافت نمایید.

مرکز عکس Cbct دندان
مرکز عکس Cbct دندان
مرکز عکس Cbct دندان

مراحل انجام عکس در مرکز عکس CBCT دندان

برای تهیه یک اسکن CBCT نیاز است که توسط دندانپزشک معاینه شوید. با توجه به مشکلی که نیاز به بررسی سه بعدی توسط اسکن سه بعدی دارد محل و علت بررسی در نسخه کاغذی یا الکترو نیک نوشته می شود و بر اساس آن مرکز تصویر برداری تخصصی فک و صورتی که به آن مراجعه می کنید برنامه اسکن و منطقه تصویر برداری را مشخص می کند و شما را جهت انجام اسکن راهنمایی می کند.

مراحل انجام عکس در مرکز عکس CBCT دندان به شرح زیر است:

1. بررسی مشکل و سوابق تشخیصی و درمانی توسط متخصص رادیولوژی فک و صورت

2. آماده‌سازی بیمار

قبل از انجام عکس CBCT دندان  بیمار باید جواهرات، عینک، پلاک های متحرک ارتودنسی، دندان مصنوعی و دیگر تجهیزات فلزی خود راخارج نماید.

3. ورود به اتاق عکس‌برداری

پس از آماده‌سازی بیمار، او به اتاق عکس ‌برداری منتقل می ‌شود. در این اتاق دستگاه CBCT قرار دارد و تکنسین مجرب این دستگاه را  مطابق با نیاز تشخیصی بیمار تنظیم می ‌کند.

4. قرار دادن بیمار در دستگاه CBCT

در مرکز عکس CBCT دندان طبق دستور پزشک بیمار در حالت نشسته یا ایستاده بسته به قد، جثه و شرایط سلامتی و فیزیکی بیمار در دستگاه CBCT قرار می ‌گیرد.

5. انجام تصویربرداری

پس از قرار دادن بیمار در دستگاه CBCT دستگاه شروع به چرخش اطراف سر بیمار می کند که زمان اسکن آن بسته به برنامه انتخاب شده متفاوت است. اگر چه در هر صورت در کمتر از یک دقیقه اسکن انجام می شود. تولید و پردازش تصویر طی دقایق بعدی انجام می شود و چنانچه کیفیت تصویر حاصله مطلوب باشد برای بقیه مراحل بازسازی و اندازه گیری تصویر، نیازی به حضور بیمار در مرکز تصویر برداری نمی باشد.

مرکز عکس Cbct دندان
مرکز عکس Cbct دندان
مرکز عکس Cbct دندان
مرکز عکس Cbct دندان

6. پردازش تصاویر

پس از تصویربرداری در مرکز عکس CBCT دندان، تصاویر به کمک نرم‌افزار های پردازش تصویر مورد بررسی قرار می ‌گیرند. در این مرحله تصاویر به صورت سه بعدی بررسی شده و هر یک از دندان‌ ها و بافت‌ های اطراف آن‌ ها با دقت مورد بررسی قرار می ‌گیرد. پردازش و تفسیر  انجام می شود و کلیشه ها، گزارش و خروجی های سه بعدی و دایکام جهت استفاده پزشک و بیمار در اختیار آن ها قرار داده می شود.

مقایسه تصاویر ارائه شده CBCT دندان با سایر روش‌ های تصویربرداری دندان

تصاویر CBCT با دقت بالا و به صورت سه بعدی قادر هستند دندان ها، استخوان های فکین، صورت، مهره های گردن، راه های هوایی، سینوس های پارانازال، مفاصل فکی، گوش خارجی، میانی و داخلی، حفره چشم و تا حدودی بافت های نرم پوشانده استخوان های صورت را به تصویر بکشند. از آنجا که این تصاویر به صورت حجم های سه بعدی تهیه می شوند امکان دیدن هر ساختار از تمام جهات و با حذف روی هم افتادگی سایر ساختار های جلوتر، عقب تر، بالاتر و پایین تر وجود دارد.

 جزییات و ارتباطات آناتومیک بافت های مختلف در CBCT قابل اعتماد و دقیق است اگرچه این تکنیک همراه با تابش دوز اشعه بیشتری است و نسبت به عکس های ساده گرانتر است. هر جا که نیاز به دقت بالاتر و تشخیص صحیح تری باشد به صلاحدید پزشکان و دند انپزشکان تجویز می شود. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که تصویر برداری فرایندی پله به پله است به این معنا که ابتدا بیمار معاینه می شود تصاویر ساده برای او تهیه و تفسیر می شوند و سپس از روش های پیچیده تر نظیر سو نو گرافی، ام آر آی و CBCT کمک گرفته می شود. حتی گاهی نیاز به انجام چندین روش تصویر برداری برای تکمیل اطلاعات همدیگر هست.

Back to list

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *