آموزشی, تخصصی

رادیولوژی دهان | انواع رادیوگرافی غدد بزاقی

رادیولوژی دهان | انواع رادیوگرافی غدد بزاقی

شناخت بیماری های غددبزاقی و آشنایی با روش های تصویربرداری از این غدد برای دندانپزشکان حائز اهمیت است، زیرا علائم این بیماری ها در ناحیه صورت، فکین و دهان ظاهر می شود. در این مقاله با راه های عکسبرداری از غدد بزاقی آشنا می شویم.

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در مرکز تصویری برداری دهان، فک و صورت دکتر بوشهری نوبت خود را دریافت نمایید.

آشنایی با غدد بزاقی

غدد بزاقی در اطراف دهان و گلو قرار داشته و شامل سه گروه غدد بزاقی اصلی بناگوشی، تحت فکی، و زیر زبانی هستند. اگرچه 92-95 درصد بزاق توسط غدد بزاقی اصلی ترشح می شود، بین 600 تا 1000 غده بزاقی فرعی نیز در سرتاسر حفره دهان به جز لثه و قسمت قدامی کام سخت پراکنده شده اند .

وظیفه اصلی غدد بزاقی ترشح بزاق با هدف مرطوب کردن دهان، شروع هضم غذا، و کمک به محافظت دندان‌ها است.

مشکلات مرتبط با غدد بزاقی

انسداد: انسداد ناشی از سنگ در غده‌های بزاقی می‌تواند منجر به دردهای شدید کولیکی هنگام خوردن و آشامیدن شود.البته انسداد در اثر فشار بر روی مجرا در ضایعات فضاگیر نیز ممکن است بروز کند.

عفونت: عفونت‌های غده‌های بزاقی معمولاً بادر اثر آلودگی با باکتری‌ها و ویروس‌ها در این غده‌ها اتفاق می‌افتد که ممکن است به علت کاهش جریان بزاق رخ دهد.

تومورهای سرطانی: تومورهای خوش خیم یا بدخیم هم می توانند در غدد بزاقی ایجاد شوند، که ممکن است بدون درد باشند.

علائم اختلال عملکرد غدد بزاقی

  • توده یا برآمدگی در نزدیکی گردن و دهان
  • بی حسی بخشی از صورت
  • ضعف ماهیچه‌های یک طرف صورت
  • درد دائمی در نواحی غدد بزاقی
  • اختلال در بلعیدن
  • عدم توانایی باز کردن دهان به طور کامل

در صورت مشاهده این علائم باید به متخصص مراجعه کنید تا در صورت نیاز به کمک رادیولوژی فک و صورت، مشکل شما ریشه یابی شود.

رادیولوژی دهان | انواع رادیوگرافی غدد بزاقی

نقش رادیوگرافی در تشخیص بیماری های غدد بزاقی

رادیوگرافی یکی از ابزارهای مهم در تشخیص بیماری‌های غدد بزاقی است که از تصاویر پرتوی ایکس استفاده می‌کند. این روش تصویربرداری معمولاً به عنوان یک ابزار اولیه برای تشخیص مشکلات غده‌های بزاقی استفاده می‌شود.

تشخيص تومورها: راديوگرافي مي‌تواند به تشخيص تومورهاي خوش خيم و بدخيم در غده‌هاي بزاقي کمک کند.

 

تعيين سنگ ها و كيست ها: اين روش مي‌تواند به شناسايي سنگ ها در غده‌هاي بزاقي کمک کند که ممکن است منجر به عفونت و التهاب شود.

 

پایش درمان: پس از تشخيص بيماري، راديولوژست ممکن است از راديوگرافي براي پایش درمان و پاسخ به درمان‌های انجام شده استفاده کند.

 

با توجه به قابلیت‌های رادیوگرافی در تشخیص و پایش بیماری‌های غدد بزاقی، این روش به عنوان یک ابزار مؤثر و حائز اهمیت در حوزه رادیولوژی دهان، فک و صورت شناخته می‌شود. تحليل دقيق تصاوير راديولوژيك باعث بهبود فرآیندهای تشخیص و درمان برای بیماران با مشکلات غده‌بزاقى خواهد شد.

انواع رادیوگرافی تشخیصی بیماری غدد بزاقی

رادیوگرافی با روش های معمولی

از آنجا که غدد بزاقی نسبتا سطحی قرار گرفته اند، در مواردی تصاویر آن ها می تواند به وسیله تکنیک های استاندارد رادیوگرافی داخل یا خارج دهانی به دست آورد.

 

رادیوگرافی داخل دهانی

بهترین تکنیک داخل دهانی برای مشاهده سنگ های قدامی مجرای غده تحت فکی، تکنیک “اکلوزال کراس سکشنال فک پایین” می باشد.

قسمت خلف مجرای غده تحت فکی در تکنیک ” اکلوزال مایل خلفی” قابل مشاهده است.

 

رادیوگرافی خارج دهانی

تصاویر “پانورامیک”، “مایل جانبی” و “خلفی-قدامی” به منظور مشاهده غدد پاروتید استفاده می شوند.

 

سیالوگرافی

سیالوگرافی مشاهده رادیوگرافیک غدد بزاقی اصلی به دنبال تزیق رتروگرید ماده حاجب محلول در آب به داخل مجراست.

 

اولتراسونوگرافی

اولتراسونوگرافی یک روش تصویربرداری انتخابی اولیه برای بررسی ضایعات فضاگیر و توده های غدد بزاقی تحت فکی و بخش سطحی غده پاروتید است.

 

توموگرافی کامپیوتری(CT)

CTاسکن یک روش انتخابی برای بررسی ضایعات التهابی حاد غدد بزاقی است. استفاده از این تصویربرداری در بیماری های التهابی حاد، کیست ها، موکوسل و نئوپلاسم ها مفید است.

 

توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی

CBCT یک تکنیک تصویربرداری نسبتا جدید از ناحیه سرو گردن است که به علت کیفیت بالای تصویر و دوز پایین اشعه دریافتی بیمار باعث پیشرفت های بسیار در حیطه رادیولوژی دهان، فک و صورت شده است. از این روش برای بررسی سنگ های کوچک مجرا، بررسی تخریب های استخوانی ناشی از ضایعات بدخیم غدد بزاقی استقاده می شود.

 

MRI

این تصویربرداری به علت توانایی عالی در تمایز بافت های نرم و ایجاد تصاویر در سطوح متعدد، روشی عالی برای بررسی ضایعات فضاگیر و تومورهای غده بزاقی خصوصا قبل از جراحی است.

رادیولوژی دهان | انواع رادیوگرافی غدد بزاقی

سخن پایانی

استفاده از انواع راديولوژي که بیان شد، امكان تشخيص دقيقتر و سريعتر برای بيماران با مشكلات غده‌بزاقى فراهم می کند و به پزشكان در تعيين درست درمان و پاسخ مناسب به بيمارى های غده‌بزاقى كمک شایانی می کند.

 در کلینیک تخصصی رادیولوژی دهان، فک و صورت دکتر مریم زنگویی بوشهری در شیراز تمام خدمات رادیولوژی سر و گردن با استانداردهای تصویربرداری به روز انجام می گردد.

Back to list

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *