آموزشی

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان ; drbooshehri.com

جهت آشنایی با نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان، باید بدانیم که عکس های دندانی، ابزار های ساده اما بسیار موثر در مراقبت های سلامت دهان به شمار می آیند. این عکس ها وضعیت کلی سلامت دهان را آشکار می کنند. مثلا تعداد پوسیدگی ها، دندان های کشیده شده و پر شده که شاخص DMFT نامیده می شود که یک شاخص جهانی برای بررسی وضعیت سلامت دهان است و برای محاسبه آن علاوه بر معاینه بالینی در مطب دندانپزشکی نیاز به بررسی عکس های دهان و دندان مراجعه کننده وجود دارد.

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در مرکز تصویری برداری دهان، فک و صورت دکتر بوشهری نوبت خود را دریافت نمایید.

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان
نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان
نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان

 پس همه گروه های دندانپزشکی نیاز به داشتن مهارت اولیه تهیه عکس در مطب هستند و به همین علت آن را آموزش می بینند. تهیه عکس های با تعداد بالاتر و تنوع بیشتر نیاز به دستگاه های پیشرفته تر دارد و در مراکز تصویر برداری فک و صورت و مطابق با استاندارد های خاصی انجام می شود.

اگر چه فرایند تصویر برداری در اکثر روش های تصویر برداری فک و صورت در زمان کوتاهی انجام می شود مهارت و تجربه تکنسین در تهیه آن سرعت و سهولت کار را رقم می زند. در ادامه مقاله، به نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان، آمادگی های اولیه مورد نیاز و مراحل آن پرداخته خواهد شد.

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان و آمادگی های اولیه؛ عکس های داخل دهانی

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان در حالت های داخل دهانی و خارج دهانی با هم متفاوت است. معمولا در تهیه عکس های داخل دهانی آمادگی خاصی لازم نیست. کافی است قبل از مراجعه به مرکز تصویر برداری مسواک بزنید و هنگام انجام فرایند دندان های مصنوعی، پلاک های ارتدنسی و فضا نگهدار های متحرک را خارج نمایید.

مقاله مرتبط: تصویربرداری داخل دهانی

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان و شرح مراحل آن

در این بخش از مقاله، به شرح نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان و مراحل آن می پردازیم. معمولا قبل از تصویر برداری یک جلیقه و یقه سربی به شما پوشانده می شود. شما را به صندلی مخصوص تصویر برداری راهنمایی می کنند و از اینکه موقعیت سر و گردن شما با ثبات و راحت است اطمینان حاصل می شود.

بسته به نوع تکنیک، ابزار های خاصی برای ثبات موقعیت فیلم یا سنسور رادیوگرافی در دهان استفاده می کنند. سپس موقعیت دستگاه رادیوگرافی نسبت به جمجمه تنظیم می شود و تکنسین به شما آموزش می دهد که چگونه بی حرکت بمانید، تابش پرتو در کسری از ثانیه انجام می شود.

بسته به نوع تکنیک به کار گرفته شده تصویر ظرف چند دقیقه به دست می آید وچنانچه کیفیت تصویر قابل قبول باشد و نیازی به تکرار نباشد، از طریق اینترنت یا به صورت چاپ شده در اختیار شما قرار می گیرد. این فرایند به ازای هر کلیشه رادیوگرافی که عموما تصویر یک تا سه دندان مجاور هم را نشان می دهد انجام خواهد شد و بنابراین اگر قرار باشد یک سری کامل داخل دهانی تهیه شود گاهی چیزی حدود 30 دقیقه این فرایند به طول می انجامد.

 البته به ازای هر تصویر چیزی بین  بیست و پنج صدم تا چهل صدم ثانیه تابش و پرتو تابی انجام می شود و بقیه زمان شامل سایر مراحل است. هر چه آناتومی دهان ساده تر باشد، بیمار با قرار گرفتن ابزار در دهان راحت تر باشد و تکنسین مهارت بیشتری داشته باشد، فرایند تصویر برداری کوتاهتر خواهد شد.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان؛ عکس های خارج دهانی

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان در عکس های خارج دهانی متفاوت است که در ادامه به بعضی نکات آن اشاره می کنیم.

در تمام تصویر برداری های خارج دهانی وجود اجسام فلزی در سر گردن موجب کاهش کیفیت و مخدوش شدن تصویر برداری می شود. پس لازم است قبل از مراجعه جهت تصویربر داری، زیور آلات نظیر گوشواره و گردنبد و انوع پیرسینگ ها خارج شود. هنگام ورود به اتاق تصویر برداری عینک، سمعک، گیره مو، ایرپاد، گوشی یا دندان های مصنوعی متحرک را خارج نمایید. اگر لباس شما در قسمت یقه پشت واجد زیپ هست یا روسری و کلاه شما دارای پولک منجوق ، مهره و … آن ها راخارج کنید و برای تصویر برداری آماده شوید.

مقاله مرتبط: تصویربرداری خارج دهانی

بسته به تکنیک تصویر برداری جلیقه و یقه سربی با ترتیب خاصی پوشانده می شود مثلا در تصویر برداری پانورامیک یا OPG امکان پوشاندن یقیه سربی به دلیل مخدوش شدن تصویر فک پایین وجود ندارد. در نمای جانبی گردن چنانچه بخواهیم مهره های گردن را ارزیابی کنیم بازهم نمی توانیم از یقه سربی استفاده کنیم. اگرچه در منابع متفاوت بر سر کارایی پوشاندن جلیقه سربی در تصاویر خارج دهانی اتفاق نظر وجود ندارد ما معمولا از آن استفاده می کنیم.

مقاله مرتبط: عکس OPG دندان چیست؟

 

 

از نکات مهم دیگر، بی حرکت بودن در حین تصویر برداری است؛ بخصوص در عکس OPG که زمان تصویر برداری طولانی تر است. حرکت می تواند به شدت کیفیت تصویر را مخدوش کند.

تصویر برداری OPG از افرادی که شانه های پهن، گردن چاق و کوتاه یا مشکلاتی در ستون فقرات دارند یا قادر به بازکردن دهان نسیتند و یا دچار لرزش های غیر قابل کنترل هستند بسیار چالش بر انگیز است.

Back to list

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *