آموزشی, تخصصی

رادیوگرافی دندان|همه چیز در مورد دندان عقل

رادیوگرافی دندان|همه چیز در مورد دندان عقل

دندان عقل شایعترین دندان نهفته درفک است و اخرین دندانی است که رویش پیدا می کند. رادیوگرافی، به عنوان یک ابزار تصویربرداری پزشکی، در تشخیص و برنامه‌ریزی حفظ یا کشیدن دندان عقل اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به روند رویش دندان عقل و رادیوگرافی های مورد نیاز برای بررسی این دندان ها، می پردازد.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

  • دندان عقل چیست؟
  • انواع دندان عقل
  • اهمیت رادیوگرافی در جراحی دندان عقل
  • جراحی دندان عقل
  • رادیوگرافی های پرکاربرد در بررسی دندان های عقل
  • کلام آخر

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در مرکز تصویری برداری دهان، فک و صورت دکتر بوشهری نوبت خود را دریافت نمایید.

چگونه از وجود دندان عقل مطلع شویم
چگونه از وجود دندان عقل مطلع شویم
چگونه از وجود دندان عقل مطلع شویم
چگونه از وجود دندان عقل مطلع شویم

دندان عقل چیست؟

دندان عقل (wisdom tooth) آخرین دندان در هر قوس فکی است،که به آن آسیای سوم هم  می‌گویند. غالب افراد دو دندان عقل در فک بالا و دو دندان عقل در فک پایین دارند. این دندان ها بین ۱۷تا ۲۵ سالگی رویش پیدا می کند؛ حتی در  بعضی افراد رویش آن در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد. نبودن یک یا چند دندان عقل یافته شایعی است. درصورت پوسیدگی وسیع دندان عقل،عفونت وایجاد مشکل در روند رشد و تکامل دندانها و فکین و یا مشکلات دیگر، دندان عقل باید کشیده شود.

انواع دندان عقل:

دندان های عقل براساس نوع رویش، به 3 دسته تقسیم می شوند.

 

دندان عقل روییده

به حالتی گفته می شود که دندان عقل به طور کامل از لثه بیرون آمده و فضای کافی از فک را در اختیار دارد. البته گاهی این دندان، برای روییدن به دندان های مجاور فشار وارد می کند و باعث ایجاد بی نظمی دندان ها می شود.

 

دندان عقل نهفته

اگر دندان در استخوان فک باقی بماند و نتواند خارج شود، دندان عقل نهفته است. اگر فرد درد یا مشکلی در فک خود احساس نکند، شاید اصلا متوجه عدم رویش دندان عقل نشود.  اگر در تصویر رادیولوژی متوجه دندان عقل نهفته شویم، بهتر است تصمیم درستی در مورد حفظ یا  کشیدن آن بگیریم ،زیرا:
-می تواند باعث ایجاد کیست و عفونت شود.

-می تواند باعث فشار به تاج یا ریشه سایر دندان ها شود و ایجاد تحلیل یا پوسیدگی در آنها نماید.

 

دندان عقل نیمه نهفته

زمانی که فرایند رویش به هر دلیل متوقف شود و تنها بخشی از دندان از لثه خارج شود.

رادیوگرافی دندان|همه چیز در مورد دندان عقل

اهمیت رادیوگرافی در کشیدن دندان عقل

رادیوگرافی، به عنوان یک ابزار تصویربرداری حیاتی در دندانپزشکی، نقش بسیار مهمی در فرایند کشیدن دندان عقل ایفا می‌کند. این فناوری امکان مشاهده و تحلیل ساختارهای داخلی دهان و فک را فراهم می‌کند و به پزشکان اطلاعات دقیق و لازم برای برنامه‌ریزی و اجرای کشیدن دندان عقل را می‌دهد.

به طورکلی، در مورد نقش رادیوگرافی در کشیدن دندان عقل را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تشخیص دقیق: رادیوگرافی به پزشکان امکان مشاهده دقیق ساختارهای مختلف نظیر تعداد و وضعیت جهت گیری فضایی آنها ،ارتباط آن با ریشه‌های دندانهای مجاور، ارتباط با کانالهای عصبی و تغذیه ای نزدیک به دندان عقل را می‌دهد که در تشخیص دقیق قبل و حین کشیدن بسیار حائز اهمیت است.
  2. برنامه‌ریزی مناسب: با استفاده از راديوگرافي، پزشكان قادر به برنامه‌ريزي مناسب براي كشيدن دندان عقل، شامل تعيين موقعيت، شكل،ارتباطات آناتومیک و ساير جزئيات ضروري هستند.
  3. کاهش خطرات: با تصاویر راديوگرافي، خطرات جانبي نظير آسيب به عصب‌ يا سایر ساختارهای حیاتی نزديك به منطقه كشيدن دندان عقل كاهش مي‌يابد.
  4. پایش پس از جراحی: پس از جراحی کشیدن دندان عقل، راديوگرافي به پزشكان كمك مي‌كند تا پس از جراحي پروسه بهبود و التیام مناسب را پایش کنند.

با توجه به این نکات، استفاده صحیح و هوشمندانه از راديوگرافي در فرآیند کشیدن دندان عقل ضروری است تا فرآیند جراحی با کمترین خطرات پیش بینی نشده و با بهترین نتایج صورت گیرد.

رادیوگرافی دندان|همه چیز در مورد دندان عقل

جراحی دندان عقل

اگر دندان عقل به صورت کامل روییده باشد و ریشه ها وضعیت طبیعی داشته باشند غالبا می توان آن را به راحتی کشید؛ اما اگردندان به صورت نهفته یا نیمه نهفته باشد،یا احتمال صدمه به دندان مجاور و استخوان فک وجود داشته باشد، باید توسط جراحی ، خارج شود.

رادیوگرافی های پرکاربرد در بررسی دندان های عقل

رادیوگرافی پانورامیک

با استفاده از ابزار غربالگری رادیوگرافی پانورامیک و مشورت با دندانپزشک معالج در مورد نوع دندان عقل و ضرورت حفظ یا خارج کردن آن، بررسی این مسئله ضروری به نظر میرسد.

در صورتی که دندانپزشکان تشخیص دهند که جایی در فک برای رویش دندان عقل نیست، بهتر است دندان عقل زودتر خارج گردد چون در این سن، خارج کردن دندان عقل بسیار آسان‌تر است.

 

تصویربرداری CBCT

رادیوگرافی پانورامیک به تنهایی و با دقت کافی نمیتواند موقعیت عصب را در رابطه با ریشه دندان عقل نشان دهد.

از آنجایی که احتمال روی هم افتادن (سوپرایمپوزیشن) ریشه ها و عصب آلوئولار تحتانی زیاد است ارجاع بیماران برای سی تی اسکن دندان قبل از کشیدن یا جراحی ضروری است.

نقش رادیوگرافی دهان، فک و صورت در تروما
نقش رادیوگرافی دهان، فک و صورت در تروما
نقش رادیوگرافی دهان، فک و صورت در تروما

کلام آخر:

انجام یک پروسه درمانی خوب، نیازمند یک فرآیند تشخیصی عالی و با کیفیت است. در مورد دندان عقل های نیمه نهفته و نهفته به دلیل نزدیکی با عصب فکی تحتانی و عصب لینگوال و لانگ باکال، مجاورت با دندان مولر دوم ،نازک بودن زاویه فک در اثر حضور دندان نهفته و احتمال وجود پاتولوژیهای همراه، رادیوگرافی ها نقش بسیار مهم و حیاتی در کاهش عوارض این جراحی ایفا می کنند.

شما میتوانید برای انجام تمام رادیوگرافی های دهان، فک و صورت در شیراز، به کلینیک رادیولوژی دکتر مریم زنگویی بوشهری مراجعه فرمایید.

Back to list

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *