آموزشی, اطلاعات

تفاوت opg و Cbct چیست؟

تفاوت opg و Cbct ; drbooshehri.com

تفاوت OPG و CBCT چیست؟ ارتوپانتوموگرام (OPG) یک تصویربرداری دو بعدی با استفاده از اشعه ایکس است که برای به دست آوردن یک نمای کامل و پانوراما (نمای صفحه گسترده) از فک و دندان شما استفاده می شود. OPG دستگاهی با طراحی فوق العاده است که در زمانی کمتر از ۲۰ ثانیه دور سر بیمار می چرخد و تصویری مطابق شکل زیر را به ما می دهد.

مقاله مرتبط: OPG دندان چیست؟

عکس OPG دندان چیست؟; drbooshehri.com

جهت بررسی دقیق تر تفاوت OPG و CBCT، فناوری CBCT نیز به طور مختصر معرفی می شود. سیتی اسکن با پرتو مخروطی (CBCT) یک فناوری پیشرفته است که می تواند تصاویر سه بعدی از استخوان های فک و صورت، کانال های عصبی، سینوس های اطراف بینی، دندان ها، مفاصل فکی و بافت های نرم پوشاننده استخوان های سر و صورت را تهیه کند.

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در مرکز تصویری برداری دهان، فک و صورت دکتر بوشهری نوبت خود را دریافت نمایید.

از دیگر تفاوت های OPG و CBCT، اختلاف سایه های خاکستری در سی بی سی تی تا 10 برابر بیشتر از تصویر برداری های ساده دو بعدی است و این قابلیت تصویر برداری از تمام ساختار های بافت نرم و سخت تنها در یک اسکن، کمک فوق العاده ای در تشخیص و درمان است.

مقاله مرتبط: آشنایی با سی بی سی تی

 

این دستگاه مشابه دستگاه OPG عمل می کند و در اطراف بیمار می چرخد تا تصاویر سه بعدی بسیار دقیق  تری را به سادگی و سهولت ثبت کند. دستگاه های CBCT از پرتوهای اشعه ایکس مخروطی شکل برای اندازه گیری عمق، تراکم و عرض استخوان فک با دقت ۰.۱ میلی متر استفاده می کنند.

جهت فهم بهتر تفاوت OPG و CBCT و یکی از راه های درک سیستم تصویر برداری سی بی سی تی آن است که فکر کنیم تعداد زیادی تصویر دو بعدی از نمای روبرو و نیمرخ  ناحیه تصویر برداری روی هم قرار داده می شود تا حجمی از بافت بازسازی شود سپس این حجم به مکعب های کوچک، شبیه به پازل سه بعدی خرد می شود و تصویر در تمام ابعاد با دقت بسیار بالا مجدا بازسازی می شود.

همه این مراحل تنها طی چند دقیقه انجام می شود. سرعت بالای تصویر برداری و پردازش تصویر در سی بی سی تی از مزایای قابل توجه این روش تصویر برداری است.

CBCT برای کاربرد های کلینیکی مختلف از جمله اندازه گیری های لازم جهت ایمپلنت های دندانی، تشخیص شکستگی های ریشه، ضایعات فک و صورت، بررسی سینوس ها، بررسی های قبل از عمل بینی و … استفاده می شود.

مراحل تصویربرداری OPG و CBCT تا حدود زیادی مشابه یکدیگر هستند و حتی در بعضی از دستگاه های CBCT قابلیت تصویربرداری پانورامیک یا OPG هم افزوده شده است.

مقاله مرتبط: CBCT چیست؟

نمونه تصاویر گرفته شده با CBCT

تفاوت OPG و CBCT چیست؟; drbooshehri.com
تفاوت OPG و CBCT چیست؟; drbooshehri.com
Back to list

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *