آموزشی, اطلاعات

تفسیر عکس رادیوگرافی دندان

تفسیر عکس رادیوگرافی دندان ; drbooshehri.com

تفسیر اطلاعات به دست آمده از یک تصویر رادیوگرافیک اساس فرایند تشخیص است. در واقع تفسیر رادیوگرافی به معنای رمز گشایی از زبان ساختار بدن و بیماریهای آن است. به این منظور باید متخصص رادیولوژی، پزشک یا دندانپزشکی که تصویر را میبیند ضمن شناخت آناتومی، فیزیولوژی و پاتولوژی با مکانیسم های تصویر برداری در مدالیته های مختلف، امکانات و محدودیت های آن تکنیک آشنا باشد و خطا های هر تکنیک را بشناسد و با تعابیر و تعاریف کیفیت در هر مدالیته کاملا آشنا باشد.

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در مرکز تصویری برداری دهان، فک و صورت دکتر بوشهری نوبت خود را دریافت نمایید.

 بسیار مهم است که تصویر رادیوگرافی از نظر شاخص های کیفیت مطلوب باشد تا بتوان آن را به درستی تفسیر کرد، به عبارتی  تفسیر تصویری که کیفیت مطلوبی ندارد می تواند فرایند تشخیص را دچار اختلال نماید. اگر شرایط تابش مناسب نباشد، هندسه تابش مناسب نباشد یا انواعی از خطا های تکنیکی در حین تصویر برداری رخ دهد بخشی از اطلاعات از دست می روند و برخی راه مناسبی به تفسیر آناتومی و پاتولوژی نخواهند یافت. در ادامه به ذکر چند نکته حیاتی در خصوص تفسیر یک تصویر رادیوگرافیک خواهیم پرداخت:

  1. تفسیر یک تصویر نیازمند کسب اطلاعات بالینی از بیمار است، بنابرین بدون در اختیار داشتن اطلاعات کافی از تاریخچه و معاینه بالینی بیمار، بسیاری از اطلاعات حاصل از فرایند تصویر برداری قابل درک نخواهند بود.
  1. همانقدر که دانستن آناتومی و پاتولوژی برای تفسیر تصاویر حاصل از انواع تکنیک های تصویر برداری مهم است، شناخت تنوعات آناتومیک نیز مهم است و شخصی که مسئولیت تفسیر یک تصویر را به عهده می گیرد باید به تمام تنوعات آناتومیک و تفاوت های از وضعیت نرمال که در محدوده قابل پذیرش به عنوان شرایط بدن و نه بروز بیماری هستند، مسلط باشد.
  1. تفسیر یک تصویر فرایندی پویاست به این معنی که زمانی می توان اطلاعات درستی از یک تصویر استخراج کرد که بتوانیم سوابق تصویر برداری قبلی را در اختیار داشته باشیم بسیاری از اطلاعات ضمن مقایسه فرایندها طی زمان، قابل تفسیر خواهند بود.
Back to list

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *