تخصصی, آموزشی

رادیوگرافی از سینوس ها

رادیوگرافی از سینوس ها

سینوس ها، فضاهای کوچکی پر از هوا هستند که در داخل استخوان های گونه و پیشانی جای دارند. سینوس ها معمولاً در فعالیت خود مقداری مخاط ترشح می کنند که این مخاط از طریق کانال های کوچک که به بینی راه دارند، به بیرون هدایت می شوند.  زمانی که ورودی سینوس ها مسدود می شود یا مخاط بیش از حد در آنها تجمع می یابد، باکتری و دیگر میکروب ها میتوانند در آن رشد کنند. این رشد می تواند منجر به عفونت و التهاب سینوس ها شود که به آن سینوزیت می گویند. با رادیوگرافی، میتوان جزئیات اناتومیک سینوس ها را مشاهده نمود تا پزشک، بهترین راه درمانی را برای مشکل شما انتخاب نماید.

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در مرکز تصویری برداری دهان، فک و صورت دکتر بوشهری نوبت خود را دریافت نمایید.

انواع سینوس ها

چهار جفت سینوس که در جمجمه و صورت قرار دارند برای عملکردهای مختلف حیاتی هستند و نقش مهمی در بدن دارند. سینئس ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سینوس های فرونتال: در بالای چشمان در منطقه پیشانی قرار دارند و به کاهش وزن جمجمه کمک می‌کنند و مخاط تولید می‌کنند تا مجرای بینی را مرطوب نگه دارند.
  • سینوس های ماگزیلاری: در زیر چشمان در هر دو طرف بینی قرار دارند، این سینوس‌ها بزرگترین سینوس‌ها هستند که مسئول فیلتر کردن، گرم کردن و مرطوب کردن هوایی که تنفس می‌کنیم هستند.
  • سینوس های اتموئید: بین چشمان و بینی قرار دارند، این سینوس‌ها از چندین سلول هوای کوچک تشکیل شده‌اند که به جریان هوا و زهکشی در مجاری بینی کمک می‌کنند.
  • سینوس های اسفنوئید: در پشت چشمان نزدیک به اعصاب بصری و غده هیپوفیز قرار دارند، این سینوس‌ها به بهبود رزونانس صدا کمک می‌کنند.

فهم آناتومی و عملکرد این سینوس‌ها برای تشخیص و درمان مشکلاتی مانند سینوزیت، کمک کننده است.

چرا تصاویر رادیوگرافی از سینوس ها گرفته می شود؟

تصاویر رادیوگرافی از سینوس‌ها برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با سینوس‌ها استفاده می‌شوند. این تصاویر به پزشکان کمک می‌کنند تا ساختار دقیق سینوس‌ها، وضعیت سلامت یا بیماری، مشکلات و اختلالات  دیگررا بررسی کنند. از رادیوگرافی به عنوان یک ابزار تصویربرداری پزشکی برای تشخیص و پیگیری درمان برخی از مشکلات سینوس استفاده می‌شود. . در عکس سینوس‌های صورت می‌توان آناتومی طبیعی سینوس را مشاهده کرد که در این حالت سطح مایع و هوا داخل فضای سینوس‌ها دیده نمی‌شود. همچنین غشای مخاطی سینوس‌ها ضخیم نیست؛ اما در سینوس‌های غیر طبیعی، داخل سینوس مخاط و مایع دیده می‌شود. همچنین غشای مخاطی سینوس‌ها ضخیم است که نشانه التهاب و عفونت در سینوس‌ها است.

رادیوگرافی از سینوس ها

عواملی که می توانند باعث سینوزیت شوند

بیماری سينوزيت و عفونت سینوس ها، می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد؛ اما در حالت کلی از تجمع مایع در سینوس ها می توان به عنوان بستری برای تجمع و تکثیر میکروب ها و در واقع عامل اصلی ابتلا به سينوزيت در تمامی افراد مبتلا به این بیماری یاد کرد.

عواملی که باعث ابتلا به سینوزیت می شوند عبارتند از:
ویروس ها

  • آلودگی های باکتریایی
  • قارچ ها
  • آلاینده ها
  • حساسیت و آلرژی
  • پولیپ های سینوس و بینی
  • مشکلات التهابی دندانهای فک بالا

کاربردهای رادیوگرافی سینوس

انجام رادیوگرافی صورت و سینوس‌ها به منظور بررسی مشکلات مختلفی صورت می‌پذیرد. این مشکلات عبارتند از:

  1. بررسی وجود هرگونه تومور یا پولیپ
  2. بررسی احتمال شکستگی استخوان‌های صورت و بینی
  3. بررسی احتمال شکستگی استخوان‌های اطراف چشم
  4. بررسی وضعیت سینوس‌ها قبل از انجام عمل جراحی سینوس‌ها
  5. بررسی احتمال وجود جسم خارجی در این ناحیه
  6. بررسی عواملی که منجر به درد صورت شده است.
رادیوگرافی از سینوس ها

رادیوگرافی سینوس چگونه انجام می شود؟

ممکن است از شما خواسته شود بر روی تخت دراز کشیده و یا بر روی یک صندلی بنشینید. برای به دست آوردن تصاویر در نماهای مختلف ممکن است لازم باشد تا سر را در جهات متفاوتی بچرخانید. باید در طی رادیوگرافی سر خود را کاملاً ثابت و بی حرکت نگه دارید. در صورت نیاز به تصاویر حفره های اوربیتال و یا سینوس‌ها، معمولاً از فرد خواسته می‌شود تا بنشیند. ممکن است از یک پد به ‌عنوان تکیه‌گاهی برای نگه داشتن سر شما استفاده شود.

کلام آخر

رادیوگرافی نقش حیاتی در تشخیص مشکلات سینوسی ایفا می‌کند، زیرا تصاویر دقیق از سینوس ها ارائه می‌دهد. این تصاویر اشعه ایکس به پزشکان کمک می‌کند تا مشکلات مرتبط با سینوس ها را با دیدن ساختارها و ناهنجاری های داخل آنها شناسایی کنند. رادیوگرافی سینوس ها، آزمون‌های غیر تهاجمی هستند که از مقدار کمی از پرتو استفاده می‌کنند تا تصاویر جفت شده از حفرات سینوس پر هوای اطراف گذرگاه های بینی ایجاد کنند. در وضعیت سالم، سینوس ها در تصاویر اشعه ایکس به دلیل طبیعت پر هوای خود، سیاه ظاهر می‌شوند. با این حال، حضور منطقه خاکستری یا سفید در رادیوگرافی نشان دهنده یک مشکل است، که اغلب با التهاب یا تجمع مایع در سینوس ها همراه است و ممکن است نشانگر شرایط مانند سینوزیت یا دیگر مشکلات مربوط به سینوس باشد.

برای انجام تمام رادیوگرافی های دهان، فک و صورت میتوانید به کلینیک رادیولوژی دکتر مریم زنگویی بوشهری در شیراز مراجعه فرمایید.

Back to list

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *