آموزشی, اطلاعات

مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ چیست؟

مفصل گیجگاهی فکی; drbooshehri.com

مفصل گیجگاهی - فکی چیست؟

مفصل تمپورو مندیبولار یک مفصل ساینویال است که بین کندیل فک پایین وفوسای مندیبولار و زائده آرتیکولار استخوان تمپورال  قرار گرفته است. این فضا توسط دیسک مفصلی به دو بخش بالای و پایینی تقسیم می شود. این مفصل فک پایین را به جمجمه وصل می کند.

این مفصل پیچیده، پرکارترین مفصل بدن است ودر صحبت کردن غذا خوردن بلع و تنفس نقش ایفا می کند. به دلیل اهمیت بسیار زیاد درمان های دندانپزشکی در حفظ سلامت و عملکرد طبیعی این مفصل، دندانپزشکان آشنایی بسیار خوبی با بیماری های این مفصل و نحوه درمان آن دارند. یکی از ابزارهای مورد استفاده در تشخیص سلامت یا اختلال این مفصل، تصاویر رادیوگرافی هستند که قادرند آن را از جهات مختلف به تصویر بکشند.

به‌طور عمده سه گروه اختلال در این مفصل ارزیابی می شوند:

-اشکال در عملکرد ماهیچه های مرتبط

-اشکال در نحوه جفت گیری دندان ها

-اختلال در عملکرد اجزای مفصلی

این اختللات چند گروه علائم کلی را ایجاد می کنند:

-درد

-صداهای مفصلی

-عملکرد محدود شده مفصل

گاهی همه این علائم با هم مشاهده می شوند. بخش اصلی تشخیص مشکلات مفصل گیجگاهی-فکی  بر اساس معاینات بالینی است اما تصویر برداری به عنوان جزء تکمیلی برای نشان دادن اجزای استخوانی مفصل و بررسی وضعیت دندانها به کمک ارزیابی علل ایجاد مشکل و یا عوارض ایجاد شده برای استخوانها و سطوح مفصلی می آید واز این نظر کمک منحصر به فردی محسوب می گردد. بررسی مفصل هم با تصاویر ساده خارج دهانی و پانورامیک و هم به‌طور دقیق تر با سی بی سی تی امکان‌پذیر است

مفصل گیجگاهی فکی; drbooshehri.com